Lesson "World Overpopulation", 10th grade

Полихрониди Г. М., учитель английского языка18 Мая, 2015 09:32

Тема урока: "Перенаселение земли?" ("World Overpopulation?")

Цели урока:

Образовательная:

  • Комплексное поликультурное и билингвальное развитие школьников; формирование коммуникативных навыков (аудирование, чтение, говорение); актуализация межпредметных и метапредметных знаний и умений при рассмотрении темы урока.

Развивающая:

  • Развитие критического мышления через умение сравнивать, сопоставлять, анализировать и обобщать исследуемый материал; развитие воображения, наблюдательности, навыков импровизации; развитие умений осуществлять репродуктивные и продуктивные речевые действия, высказывать собственное мнение относительно изучаемой темы.

Воспитательная:

  • развитие умения сотрудничать в группе; стимулирование познавательного интереса; воспитание у учащихся чувство ответственности за судьбу планеты, общества и человека.

Тип урока: урок – размышление. Урок с применением ИКТ.

Преобладающие технологии: информационно-коммуникационные, проблемное обучение, элементы игровых технологий, критическое мышление, интегрированное обучение, коммуникативное обучение, здоровьесберегающие технологии.

Используемые методы: используются как объяснительно-иллюстративные, так и частично поисковые, исследовательские методы обучения; применяются  разнообразные источники приобретения знаний (карты, энциклопедии, видеофрагменты, мультимедийные средства и др).

Используемые формы работы: групповая, фронтальная, парная, индивидуальная.

Ожидаемые результаты:

Данный урок должен обеспечить развитие следующих умений и навыков учащихся:

  • собирать, обобщать, систематизировать информацию и представлять ее в форме сообщений, вопросов и ответов, ролевых играх, симуляциях, и т.д.;
  • выполнять индивидуальные, групповые и коллективные задания;
  • дискутировать;
  • интерпретировать образную (иллюстрации) информацию на английском языке;
  • обобщать информацию, полученную при чтении, аудировании, просмотре видеофрагментов, и излагать ее на английском языке;
  • сравнивать, проводить аналогии, обобщения при сравнении фактов, явлений культуры, событий в мире и в Казахстане;
  • анализировать, сравнивать, сопоставлять и самим определять степень и качество усвоения материала.

Оборудование и материалы к уроку: авторская презентация, выполненная в Microsoft Power Point; компьютер; проектор; интерактивная доска; иллюстрации; маркеры; постеры; карточки-стрипы для песни; раздаточный материал с упражнениями и текстами; ноутбуки; гитара; портреты учащихся; стикеры 4х цветов; таймер.

Продолжительность урока:  45 минут.

                                                            Plan.

I. Preliminaries.

II. Warm Up.

  •  Watch the video and predict the theme of the lesson.

III. Pre Task.

  •  Do you agree or disagree that overpopulation threatens our planet?
  •  Brainstorming:

 What associations do you have with these words “world overpopulation”?

  • Group 1 – use only verbs
  • Group 3 – use only nouns
  • Group 2 – use only adjectives               
  • Group 4 – use expressions

Time limit – 1 minute

IV. Presentation. Input.

  •  “Envelopes”. Check how many of the words in the envelope you have in your lists. Count the words, remained in the envelope, and “uncovered” words in your lists.

Time limit – 1 minute

  •  Choose and circle no more than 5 key words in your lists that best defines your vision of the aims of our lesson. Choose the speakers.

Time limit- 1 minute.

  •  Express your ideas.

Time limit – 30  seconds.

  •  Evaluation of the speakers and those who contribute most to the work of your group.

Time limit – 30 seconds

Listen to the song. Do the tasks and think of the main idea of the song.

  • Group 1 –Replace the highlighted words
  • Group 2 – Fill in the gaps
  • Group 3 – Complete the words;
  • Group 4 – Put the jumbled paragraphs in the correct order.

Discuss and choose a speaker to express the idea of the group.

Time limit – 1 minute.

  •  Express your ideas.

Time limit – 30 seconds.

  •  Evaluation (of a singer, speakers and those who contribute most to group work)

Time limit – 30 seconds.

  •  Do you agree or disagree with the author of the poem?

V.  Follow Up. Output.

  •  Watch the video “Soft Kill Depopulation Program”
  •  Role-play “Teachers” (individual tasks). Listen to your teachers, answer their questions and be ready to do the next task.

Time-limit 4 minutes.

  •  Evaluation (of the “teachers “& students).

Time-limit – 30 seconds

  •  “Treasure Box” – (1 representative of each group) – How can the Elite use these objects to reduce the Earth population or control its growth?

Preparation time-limit  - 4 minutes.

  •  Watch the PowerPoint. Add your lists with nouns/verbs/expressions. Be ready to express your ideas.

Time limit – 2 minutes.

“Speaker’s Corner” - Elite’s plan to reduce or control overpopulation:

  • Group 1 – “Treasure Box”

Time limit – 1 minute.

  • Groups 2 and 3. – Express your ideas using the words in your lists.

Time limit – 1 minute.

  •  Evaluation (who contributes most to the work of your group)

Time limit – 30 seconds

“Detectives” – Investigate the facts and prove that OVERPOPULATION is just a myth. Discuss and present the common results of your investigation.

  • Yulia – what’s the story behind the pictures?
  • Tanzilya – watch the PowerPoint
  • Ayana - read the text
  • Aizhan – watch the video

Time-limit for preparation – 5 minutes.

Time-limit for presentation – 2 minutes.

Seeing picture in your mind.

  •  Listen to some facts about Kazakhstan and decide what facts hide behind these     figures.
  •  Decipher the numbers.
  •  A survey by Arna Sakenova & DiarZhamalbekov.
  •  The results of investigation. Time limit – 2 minutes.

Evaluation of the speakers and those who contributes more in the work of your group. Time limit – 30 seconds.

A poem by Sabina Zhamalbekova.

Evaluation.

Express your view.

  • Do you believe that overpopulation threatens our planet?
  • Do you believe in happy future of our planet and your own country?   

VI. Wrap Up.

A song “Believer” by Christina Milian.

Teacher’s comments and evaluation.

VII. Homework.                                               

Which of the statements sound pessimistic/ optimistic? Explain your opinion.  Use the Tone/Attitude adjectives. Write at least 250 words.

Приложения: