Полихрониди Г. М., учитель английского языка18 Мая, 2015 09:32
Тема урока: "Перенаселение земли?" ("World Overpopulation?")
Цели урока:
Образовательная:
- Комплексное поликультурное и билингвальное развитие школьников; формирование коммуникативных навыков (аудирование, чтение, говорение); актуализация межпредметных и метапредметных знаний и умений при рассмотрении темы урока.
Развивающая:
- Развитие критического мышления через умение сравнивать, сопоставлять, анализировать и обобщать исследуемый материал; развитие воображения, наблюдательности, навыков импровизации; развитие умений осуществлять репродуктивные и продуктивные речевые действия, высказывать собственное мнение относительно изучаемой темы.
Воспитательная:
- развитие умения сотрудничать в группе; стимулирование познавательного интереса; воспитание у учащихся чувство ответственности за судьбу планеты, общества и человека.
Тип урока: урок – размышление. Урок с применением ИКТ.
Преобладающие технологии: информационно-коммуникационные, проблемное обучение, элементы игровых технологий, критическое мышление, интегрированное обучение, коммуникативное обучение, здоровьесберегающие технологии.
Используемые методы: используются как объяснительно-иллюстративные, так и частично поисковые, исследовательские методы обучения; применяются разнообразные источники приобретения знаний (карты, энциклопедии, видеофрагменты, мультимедийные средства и др).
Используемые формы работы: групповая, фронтальная, парная, индивидуальная.
Ожидаемые результаты:
Данный урок должен обеспечить развитие следующих умений и навыков учащихся:
- собирать, обобщать, систематизировать информацию и представлять ее в форме сообщений, вопросов и ответов, ролевых играх, симуляциях, и т.д.;
- выполнять индивидуальные, групповые и коллективные задания;
- дискутировать;
- интерпретировать образную (иллюстрации) информацию на английском языке;
- обобщать информацию, полученную при чтении, аудировании, просмотре видеофрагментов, и излагать ее на английском языке;
- сравнивать, проводить аналогии, обобщения при сравнении фактов, явлений культуры, событий в мире и в Казахстане;
- анализировать, сравнивать, сопоставлять и самим определять степень и качество усвоения материала.
Оборудование и материалы к уроку: авторская презентация, выполненная в Microsoft Power Point; компьютер; проектор; интерактивная доска; иллюстрации; маркеры; постеры; карточки-стрипы для песни; раздаточный материал с упражнениями и текстами; ноутбуки; гитара; портреты учащихся; стикеры 4х цветов; таймер.
Продолжительность урока: 45 минут.
Plan.
I. Preliminaries.
II. Warm Up.
- Watch the video and predict the theme of the lesson.
III. Pre Task.
- Do you agree or disagree that overpopulation threatens our planet?
- Brainstorming:
What associations do you have with these words “world overpopulation”?
- Group 1 – use only verbs
- Group 3 – use only nouns
- Group 2 – use only adjectives
- Group 4 – use expressions
Time limit – 1 minute
IV. Presentation. Input.
- “Envelopes”. Check how many of the words in the envelope you have in your lists. Count the words, remained in the envelope, and “uncovered” words in your lists.
Time limit – 1 minute
- Choose and circle no more than 5 key words in your lists that best defines your vision of the aims of our lesson. Choose the speakers.
Time limit- 1 minute.
Time limit – 30 seconds.
- Evaluation of the speakers and those who contribute most to the work of your group.
Time limit – 30 seconds
Listen to the song. Do the tasks and think of the main idea of the song.
- Group 1 –Replace the highlighted words
- Group 2 – Fill in the gaps
- Group 3 – Complete the words;
- Group 4 – Put the jumbled paragraphs in the correct order.
Discuss and choose a speaker to express the idea of the group.
Time limit – 1 minute.
Time limit – 30 seconds.
- Evaluation (of a singer, speakers and those who contribute most to group work)
Time limit – 30 seconds.
- Do you agree or disagree with the author of the poem?
V. Follow Up. Output.
- Watch the video “Soft Kill Depopulation Program”
- Role-play “Teachers” (individual tasks). Listen to your teachers, answer their questions and be ready to do the next task.
Time-limit 4 minutes.
- Evaluation (of the “teachers “& students).
Time-limit – 30 seconds
- “Treasure Box” – (1 representative of each group) – How can the Elite use these objects to reduce the Earth population or control its growth?
Preparation time-limit - 4 minutes.
- Watch the PowerPoint. Add your lists with nouns/verbs/expressions. Be ready to express your ideas.
Time limit – 2 minutes.
“Speaker’s Corner” - Elite’s plan to reduce or control overpopulation:
Time limit – 1 minute.
- Groups 2 and 3. – Express your ideas using the words in your lists.
Time limit – 1 minute.
- Evaluation (who contributes most to the work of your group)
Time limit – 30 seconds
“Detectives” – Investigate the facts and prove that OVERPOPULATION is just a myth. Discuss and present the common results of your investigation.
- Yulia – what’s the story behind the pictures?
- Tanzilya – watch the PowerPoint
- Ayana - read the text
- Aizhan – watch the video
Time-limit for preparation – 5 minutes.
Time-limit for presentation – 2 minutes.
Seeing picture in your mind.
- Listen to some facts about Kazakhstan and decide what facts hide behind these figures.
- Decipher the numbers.
- A survey by Arna Sakenova & DiarZhamalbekov.
- The results of investigation. Time limit – 2 minutes.
Evaluation of the speakers and those who contributes more in the work of your group. Time limit – 30 seconds.
A poem by Sabina Zhamalbekova.
Evaluation.
Express your view.
- Do you believe that overpopulation threatens our planet?
- Do you believe in happy future of our planet and your own country?
VI. Wrap Up.
A song “Believer” by Christina Milian.
Teacher’s comments and evaluation.
VII. Homework.
Which of the statements sound pessimistic/ optimistic? Explain your opinion. Use the Tone/Attitude adjectives. Write at least 250 words.